אתנ"כתא

יום חמישי, ה' כסלו תשע"ח

ברוך הבא אורח | התחבר או הרשם
   הצג פרשות ועליות. הצג אותיות פסוק ופרק. הצג קישורים להודעות. גודל הכתב:
 כח וְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ כַּאֲשֶׁ֥ר קָאָ֛ה אֶת־הַגּ֖וֹי אֲשֶׁ֥ר לִפְנֵיכֶֽם׃
הצג הודעות

אב
כ"ד
תשס"ט

קאה -יונתן
ויקרא פרק יח פסוק כח
ממה נפשך, אם שרש המילה הוא ק-י-א, אז מדוע המילה היא במלרע ולא במלעיל שהרי כאן זה עבר (כתרגום אונקלוס "רוקינת"), ושרש מגזרת ע"ו בא במלעיל בעבר (כגון "באה"), ואם שרש המילה הוא ק-א-י, אזי היה צריך להיות קאתה, שהרי מדובר במילה "ארץ" שהיא לשון נקבה?

תשרי
כ"ח
תשע"ז

יונתן שלום -יעקב עדה
ויקרא פרק יח פסוק כח
הראב"ע מתיחס לשאלתך ועונה בשתי תשובות אפשרויות.
תשובה א' : שורש "קאה" הוא קיה ובאה אל"ף במקום יו"ד בעה"פ כי אותיות אהו"י מתחלפות לפעמים.ולשאלתך שהיה אם כך ראוי להיות קאתה כראוי לגברת נל"ה בזמן עבר גוף נקבה עונה הראב"ע שכאן מלת "הארץ" היא בלשון זכר כמו שמצאנו בפסוק "ולא נשא אותם הארץ"(בראשית י"ג,ו')עין שם ברש"י ובראב"ע.אם כן לא קשה שהרי בגזרת נל"ה עבר זכר הנגינה מלרע.וכן כתב ברד"ק בספר השורשים שורש קאה (וכתב מלה זו גם בשורש קוא אך נראה שסבור יותר ששודרה קאה כמו שהוסיף בשורש קוא )
תשובה ב : השורש הוא קיא לנקבה אלא שהזמן הוא הווה ולכן באה במלרע כראוי כמו בפסוק "והנה רחל בתו באה מן הצאן" עין שם בפרוש רש".
בנוסף יש התיחסות למלה זאת מהרב הנאמ"ן (הרב מאיר מאזוז שליט"א שידוע בגאונותו בדקדוק) בספר "לחם הבכורים " של הרב שאול הכהן מג'רבה שערך מחדש בנו של הרב הנאמ"ן רבי גדעון רפאל מאזוז שם (עמוד תרי"א )מסביר הרב הנאמ"ן שכמו שיש את כלל 'נסוג אחור'שבא כדי למנוע התנגשות בין שתי הברות מנוגנות סמוכות (כמו ב "קרא לילה" בראשית א,ה ) כך יש גם 'נסוג קדים' ובין שאר הדוגמאות לנסוג קדים מביא גם את "כאשר קאה" (הוא סובר שהשורש קיא והזמן עבר בגוף נקבה ומוכיח זאת מהמשך הפסוק עיי"ש ) ומבאר שהמלה באה מלרע כדי שלא תיסמכנה הנגינות של ההברות 'שר"(הרבה אחרונה במלה "כאשר") ו-'ק'(הברה ראשונה ממלת "קאה").
אשמח אם תשתף אותי בעוד הערות מחכימות
יעקב
מאמרים וביאורים באתר ויקיטקסט